Skolan gör lärandet svårare än det är

Att lära sig att läsa och skriva i ett samhälle där individen känner att dessa förmågor är meningsfulla är enkelt och naturligt. Det krävs ingen skola och inget skoltvång för att det ska ske.

Text: Tobias Lindberg 2013-08-17. Uppdaterad 2015-05-17

Foto: Phil Dowsing Creative http://bit.ly/1QTL00d

Foto:
Phil Dowsing Creative
http://bit.ly/1QTL00d

Här är en text där neuroforskaren Martin Ingvar får det att låta som om det det skulle vara något svårt för barn att lära sig att läsa och skriva och att skolan skulle vara avgörande för att lyckas med detta. Jag anser att Martin Ingvar har cyklat rejält vilse i denna fråga!

http://modernpsykologi.wordpress.com/2013/02/15/vad-var-det-jag-sa-martin-ingvar-om-den-svenska-skolkrisen/

Problemen med lära sig läsa och skriva är sprungna ur institutionen skolan, eftersom den dels gör läsandet och skrivandet till något svårare än det faktiskt är och dels förfäktar den tokiga idén att alla ska lära sig samma saker i samma ålder. Att lära sig läsa och skriva i ett samhälle där läsandet och skrivandet är viktigt och känns betydelsefullt för individen är faktiskt något som är enkelt och som i stort sett kommer av sig självt. Just ett sådant samhälle har vi idag, där det mesta vi gör i samhället kräver att man kan läsa och skriva och i ett sådant samhälle behöver inte barn mer än lite tid och hjälp från sina föräldrar för att lära sig att läsa. Det som krävs är att föräldrarna läser regelbundet för sina barn och hjälper dem lite när de undrar över saker. När barnet sedan en dag plötsligt blir riktigt intresserad av att lära sig att läsa, den dagen kommer för alla barn, fast vid olika ålder för olika individer, så gäller det att passa på och hjälpa till lite extra mycket just då. Att smida medan järnet är varmt. Det är allt. Det behövs ingen skola, inga utbildade lärare och inga färdiga inlärningsmodeller som måste följas för något så enkelt och självklart som att kunna läsa och skriva i ett modernt samhälle.

stod-000

Tydligt är också att skolan med all sin personal och alla de verksamheter som är uppbyggda runt den, som t.ex. alla de företag som producerar och säljer de läroböcker som skolan använder, har allt att vinna på att få det att verka som om det är något komplicerat att lära sig att läsa och skriva och att lärande i allmänhet är något som är svårt och måste skötas av proffs. När man sedan får höra att skolan med alla verksamheter som är kopplat till den berör c:a 20 % av befolkningen i ett modernt land så inser man att den är en mäktig organisation som likt alla andra organisationer i slutändan arbetar för att rättfärdiga sin egen existens och utöka den egna verksamheten.

Läs här vad John Taylor Gatto, en av världens bästa och mest kända lärare, skriver om hur elever på Sudbury Valley School lär sig läsa och skriva.

http://web.archive.org/web/20140827193240/http://www.johntaylorgatto.com/chapters/3d.htm

Läs sedan här om hur John Taylor Gatto själv lärde sig att läsa.

http://web.archive.org/web/20140815074136/http://www.johntaylorgatto.com/chapters/3e.htm

Här beskriver slutligen John Taylor Gatto hur andelen av befolkningen som kunde läsa och skriva faktiskt var mycket högre under första halvan av 1800-talet i USA än det är i dagens USA eller dagens Sverige, trots att det på den tiden inte fanns någon allmän skola och inga utbildade lärare. Detta berodde på att dåtidens USA till skillnad mot det det då samtida Sverige var ett land där folket var fritt samtidigt som det var så pass rikt att det faktiskt hade både tid att läsa och skriva och råd att köpa böcker och tidningar som de själva ville läsa. När människor känner att det finns ett meningsfullt syfte till att lära sig något som de också gör det. I Sverige var befolkningen under samma tid så fattig att den inte kunde köpa böcker eller tidningar som de själva var intresserade av och lärde sig sålunda inte att läsa och skriva. Att läsa bibeln, vilket i princip var det enda som fanns tillgängligt för vanligt folk, var uppenbarligen inte tillräckligt lockande för att de flesta skulle se det värt att lära sig läsa och skriva.

http://web.archive.org/web/20131227151024/http://www.johntaylorgatto.com/chapters/3c.htm

1 tanke kring ”Skolan gör lärandet svårare än det är

  1. Eva-Lena Vallentin

    Hej!
    Jag ser att artikeln ovan är från 2013, men jag vill ändå kommentera med ett instämmande. Jag skickar samtidigt adressen till en artikel jag själv skrev (ca 25-30 sidor) ursprungligen 1994, som jag skrev av och publicerade ca tio år senare.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.