Tandhälsa

Bästa vägen till bra tandhälsa är inte totalt fokus på bekämpning av kariesbakterier och användandet av fluoriderade munvårdsprodukter, utan att istället lära sig hur man genom framför allt en hälsosam kost, som inte orsakar karies och innehåller tillräckligt med mineraler och vitaminer, men även genom intag av vissa tillskott, skapar ett tillstånd där den naturliga återmineraliseringen är större än den urlakning av mineraler som en dålig kost med för mycket socker, mjöl och surt orsakar. Då fluoriderade tandvårdsprodukter inte skyddar tänderna bättre än vad intag och användande av mineraler som t.ex jod och magnesium gör och dessutom är skadliga för hälsan så bör istället fluorfria alternativ för bekämpning av kariesbakterier användas, vilket exempelvis kan innefatta preparat bestående av eller innehållandes sådant som bikarbonat, salt, kanel, kanelolja, kolloidalt silver och jod.

Text: Tobias Lindberg 2014-05-19. Uppdaterad 2016-03-11.

tandhalsa-002-fb-anpassadAtt det är vad man äter som avgör tandhälsan slogs fast i tandläkaren och forskaren Weston A. Price’s bok ”Nutrition and Physical Degeneration” som han skrev efter att han under 30- och 40-talen hade åkt runt i hela världen och undersökt de grupper av ursprungsbefolkningar som fortfarande åt sin traditionella mat och som inte hade börjat äta modern västerländsk processad mat med socker, finmalet mjöl och konserver. Han bestämde sig för att undersöka detta efter att i åratal hört från läkare som hade tjänstgjort runt omkring i de ”ociviliserade” delarna av världen att folkgrupper som fortfarande levde traditionellt var otroligt friska, de hade inga av de moderna välfärdssjukdomarna som redan då hade börjat plåga den ”civiliserade” världen och deras tänder var perfekta. De grupper av ursprungsbefolkningar som hade börjat äta modern processad mat blev mer sjukliga och fick snabbt väldigt dålig tandhälsa.

Tillsatt fluor i tandvårdsprodukter stärker inte emaljen, det är en myt sponsrad av industrin. Snarare är det faktiskt tvärt om, att tänderna blir svagare av fluoret jämfört med om kroppen hade haft full tillgång till de vitaminer och mineraler som vi skulle ha fått i oss om vi åt en mer naturlig och näringsrik kost.

Det tillsatta fluoret i tandvårdsprodukter består i Sverige nästan alltid av natriumfluorid, ett fluorsalt som knappt ens existerar i naturen och det är inte alls samma sak som de fluorsalter som finns naturligt i varierande koncentration i alla berggrunder och i allt grundvatten. I andra länder används ofta andra fluorsalter som är till och med är ännu sämre och ännu mer onaturliga än natriumfluorid i munvårdsprodukter och till vattenfluoridering och dessa är ofta framställda från restavfall från aluminiumindustrin och därför kan fluoret som människor i många länder får i sig göra att de även får i sig många andra skadliga kemikalier.

stod-donera-swish-012

Det fluorsalter som finns i berggrunden och sålunda ingår naturligt i dricksvattnet består framförallt av kalciumfluorid och är inte dåligt för tänderna, förutsatt att inte koncentrationen är för hög, men är inte viktigare att få i dig för tandhälsans skull än övriga mineraler som man får i sig via kosten.

Det som är viktigt för både skelett och tänder att man får i sig mycket av mineraler och vitaminer. Man ska inte bara äta så att man undviker bristsjukdomar, vilket är det de svenska myndigheternas riktlinjer försäkrar, utan man ska äta så att kroppen får så mycket den behöver, vilket är väldigt svårt idag med den industriella framställningen av mat och de utarmade jordar som maten produceras på. Vi behöver få i oss väldigt mycket mer av både mineraler och vitaminer än vad auktoriteterna inom vetenskapen idag erkänner, vilket tydligt framgår av Weston A. Price’s bok. Naturligt fluorid är en av många mineraler, men som sagt inte viktigare än andra.

För starka och friska tänder gäller först att undvika socker, finmalet mjöl och allt för sur dryck och mat. Syra från maten och från kariesbakterierna när de omsätter snabba kolhydrater i munnen är det som drar ut mineraler, framför allt kalcium, ur tänderna och orsakar hål. Utan snabba kolhydrater och sur dryck/föda så blir det inga hål oavsett om man borstar tänderna eller inte. Äter man sedan också bra mat så att man får i sig alla mineraler och vitaminer som kroppen behöver så bygger dessutom kroppen upp och återmineraliserar tänderna.

För detta är magnesium, jod och vitamin K2 särskilt viktiga, men även vitamin D3 och vitamin A spelar in. Hål som har börjat bildas i tänderna återmineraliseras och ”växer igen” om du äter en näringsriktig och näringstät kost. Mineralerna magnesium och jod gör tänderna starka utan att ha fluorets skadliga effekter.

Vitamin K2 ser till att mineralerna håller sig på rätt plats i kroppen, dvs. att det mesta av kalciumet håller sig i tänderna och skelettet istället för att för mycket kalcium finns i blodet och saliven. Om det är för mycket kalcium i blodet och saliven så ger det hjärt-kärlsjukdomar (kalcium går in i kärlväggarna och gör dem sköra och stela) och tandsten.

Observera att vitamin K2 inte är samma sak som vitamin K1. Står det bara vitamin K på något så är det nästan alltid samma sak som vitamin K1.

Vidare är det viktigt att Vitamin K2, vitamin D3 och vitamin A samverkar med varandra och det är viktigt att man får tillräckligt av alla dessa för att få en bra effekt.

När man talar om tillskott av D-vitamin så är det alltid D3-vitamin som avses, den form av D-vitamin som djur bildar, eftersom den formen har mycket större biotillgänglighet än det D-vitamin som finns i växter som är av formen D2-vitamin. Mängden D3-vitamin som vi behöver har jag skrivit om i texten ”Var mer i solen, men undvik solskyddskrämen”.

Vitamin K2 får man främst från ost- och smörprodukter från gräsbeteskor (alltså gjort på mjölk som kommer från kor som bara betar och äter hö/ensilage och som aldrig får spannmål), från äggula från naturligt och ekologiskt uppfödda frilevande höns, från organkött, märg och ben från djur som har levt på sin naturliga föda (alltså inte kraftfoder och spannmål som de flesta djur föds upp på idag) och från den japanska rätten natto. Bäst av allt detta är ost och smör från vår- och sommarmjölken från äkta gräsbeteskor.

Kan man inte få i sig tillräckligt med vitamin K2 via kosten så kan supplement vara bra i form av oljor eller tabletter. Vitaminer och mineraler är alltid bäst att få i sig via kosten, men om man inte kan få i sig allt som behövs via den så behövs supplement. Idag är det svårt att få i sig allt K2 vitamin man behöver bara via kosten. Den bästa formen av vitamin K2-supplement är i mitt tycke en olja gjord på äkta gräsbetessmör från vår- och sommarbetande kor. När man supplementerar eller tar kosttillskott så vill man allra helst använda sådant som liknar naturlig mat, alltså hellre en smörolja en tabletter eller pulver.

När det begav sig visste inte Weston A. Price att det var just vitamin K2 som gav den så otroligt positiva effekten för hälsa och tänder utan han kallade istället den verksamma substans som han visste att det fanns gott om i denna traditionella mat för ”activator X”. Flera årtionden senare slog forskare fast att Weston A. Price’s ”activator X” var samma sak som K2-vitamin.

Att det fungerar på detta sätt har nu varit känt och dokumenterat i ungefär 80 års tid i Weston A. Price’s otroligt bok “Nutrition and Physical Degeneration” som alla borde läsa, men trots det så har den lönsamma fluorindustrin hittills tagit hem segern medan Weston A. Price’s viktiga upptäckter sorgligt nog har fallit i glömska. Att det har blivit så är något vi alla som förstår detta måste ändra på genom att aktivt sprida kunskapen om Weston A. Price’s upptäckter.

stod-donera-swish-012Det viktigaste för en bra tandhälsa är som jag har skrivit ovan att äta bra mat som inte får kariesbakterierna att producera syra samt ger tillräckligt med vitaminer och mineraler så att tänderna kan återmineraliseras naturligt, men utöver detta kan man även använda olika preparat i köpt eller egengjord tandkräm som har visat sig skada kariesbakterierna utan att ge lika stor skada på de goda bakterierna och utan att ha andra negativa effekter på hälsan. Exempel på sådant kan vara bikarbonat, salt, kanel, kanelolja, kolloidalt silver, och jod. Det finns många fler preparat än dessa som jag precis nämnde.

Vad gäller kanel så är det bäst att använda äkta kanel, dvs. Cinnamomum verum, inte Kassiakanel som är den vanligast formen av kanel här i Sverige.

Vad gäller jod, om man använder sig av Lugol’s Iodine så kan det vara bra att inte svälja den eftersom det är lite oklart om det kan vara ohälsosamt att svälja den. Vissa menar att det inte är någon fara att svälja Lugol’s Iodine så länge dosen är lagom stor medan andra menar att detta kan vara skadligt. Problemet är att jag ännu inte har kunnat avgöra vilken av dessa sidor som har rätt och då de viktigaste formerna av jod som finns i Lugol’s Iodine ändå tas upp genom slemhinnorna i munnen eller genom huden om man applicerar det på huden så måste man inte svälja Lugol’s Iodine för att få de positiva effekterna av den och då tycker jag att det är bäst att rekommendera att man inte sväljer Lugol’s Iodine tills jag vet mer säkert. Vad gäller att använda Lugol’s Iodine för tandhälsa så är en stor del av det man vill uppnå att kariesbakterierna motverkas och tandemaljen stärks av joden och för att uppnå detta så behöver man bara ha den i munnen.

När man ser på allt i denna text, hur otroligt många saker man kan göra för attt förbättra sin tandhälsa, så borde det vara klart för var och en att det är helt onödigt att använda natriumfluorid, då bra tandhälsa går att uppnå utan att utsätta sig för detta gift.

En bra kost att äta för att uppnå båda aspekterna av bra tandhälsa, att undvika socker, finmalet mjöl, sura saker och annat sådant som bryter ned tänderna och att få i sig vitaminer och mineraler som bygger upp tänderna, är paleolitisk kost. Kombinerar man paleolitisk kost med ett LCHF-tänk så blir det ännu bättre. Alltså inte Paleolitisk kost och LCHF samtidigt och lika mycket, utan paleolitiskt kost och att man sedan bakar in LCHF-tänket uppe på detta så långt det går utan att man går emot principerna inom den paleolitiska kosten. Vill man läsa om Paleolitisk kost så rekommenderas forskaren Loren Cordain, grundaren av hela paleorörelsen och en av världens absolut ledande forskare när det kommer till kost och hälsa. När det kommer till LCHF är Kostdoktorn bra. Glöm dock aldrig bort att kvalitén på matvarorna och att hur grönsakerna har odlats och boskapen fötts upp hör till det absolut viktigaste när det kommer till hälsosam kost. Att äta paleolitiskt gör inte så stor skillnad om du bara fortsätter att köpa det billigaste konventionella köttet och grönsakerna. Även hur man tillagar maten är viktigt, t.ex att man använder skonsamma tillagningsmetoder som att koka och laga i ugn hellre än att steka och grilla samt att man även äter en del av maten, både vegetabilier och animalier, rått. Här har jag skrivit lite mer om vad som är bra att tänka på vad gäller kost. Man kan såklart uppnå det mesta eller mycket av detta även med annan typ av kost, t.ex normalkost eller vegankost, kanske med hjälp av lite modifikationer och anpassningar här och där, att man tar mindre av vissa saker och mer av annat, men bäst och naturligast blir det att äta paleolitisk kost med LCHF-tänk,

Källor för denna text och lästips för fördjupning

För den som vill läsa mer om fluor och dess skadliga effekter så finns det flera texter här på Informationskriget.se som jag har skrivit. Dessa finner ni på denna länk:

http://www.informationskriget.se/?s=fluor

Som ersättning för fluor, som är skadligt för såväl bakterier som vår egen hälsa, så föreslår Dr. David Kennedy i detta filmklipp flera andra saker som ger bättre tandhälsa, som t.ex. jod, bikarbonat, salt, antibakteriella naturpreparat och ozon, som gör det svårare för de bakterier som orsakar karies att etablera sig, men som till skillnad mot fluor inte också skadar oss själva. Gillar man det Dr. David Kennedy förordar så finns Lugol’s Iodine med full koncentration att köpa här och en liknande mundusch som han använder att köpa här. Man bör inte svälja Lugol’s Iodine.

För mer information om Vitamin K2 läs detta blogginlägg och se det väldigt pedagogiska filmklippet som jag har länkat till där:

http://tobiaslindberg.se/2013/10/10/vitamin-k2/

Här skriver Chris Kresser bra om vitamin K2.

http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient

Här skriver Chris Kresser bra om hur man supplementerar bäst och där beskrivs hur vitamin K2, vitamin D3 och vitamin A samverkar:

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-4-supplement-wisely

Här är en väldigt uttömmande och bra text om K2-vitamin av Christopher Masterjohn som tar upp allt man kan tänkas behöva kunna veta:

http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/on-the-trail-of-the-elusive-x-factor-a-sixty-two-year-old-mystery-finally-solved/

Här skriver läkaren Björn Hammarskjöld bra om D3-vitamin och av referenserna i hans text så framgår det tydligt att vi behöver klart mer D3-vitamin än vad t.ex. Livsmedelsverket rekommenderar och att det är väldigt svårt att överdosera D3-vitamin:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/03/22/kunskaps-och-logikbrist-ar-det-stora-problemet-om-d-vitamin/

Här i texten ”Var mer i solen, men undvik solskyddskrämen” har jag skrivit om D3-vitamin och hur mycket vi behöver:

http://www.informationskriget.se/2015/07/02/var-mer-i-solen-men-undvik-solskyddskramen/

Vad gäller D3- och A-vitamin så är det viktigt att veta A-vitamin rätt lätt kan överdoseras om man äter det som tillskott och samtidigt inte får i sig tillräckligt D3-vitamin, men omvänt så är det inte lika lätt att överdosera D3-vitamin om man äter det och samtidigt inte får i sig tillräckligt med A-vitamin. Självklart går det att överdosera D3-vitamin, men som det framgår av Björn Hammarskjölds text så krävs det extremt höga doser för att det ska bli för mycket. Tar man både A- och D-vitamin som tillskott så är det mycket svårt att överdosera någon av dem och i naturliga matkällor så existerar dessutom A- och D-vitamin alltid gemensamt och i rätt balans, varför det inte går att överdosera något av dem genom födan.

stod-donera-swish-012

Utöver det är det bra att läsa om Weston A. Price’s syn på tandhälsa antingen genom att leta artiklar på Weston A Price Foundations hemsida eller läsa hans bok ”Nutrition and Physical Degeneration”:

http://www.westonaprice.org/

http://www.amazon.com/gp/aw/d/0916764206

Här står det om en forskarrapport från Harvard om hur fluor påverkar utvecklingen av hjärnans nerver och IQ:

http://www.hsph.harvard.edu/news/features/fluoride-childrens-health-grandjean-choi/

Här är en text som jag har skrivit med länkar till en forskarrapport som har publicerats i The Lancet om att fluor nu mera räknas som ett utvecklingshämmande nervgift:

http://tobiaslindberg.se/2014/05/26/fluor-nu-klassificerat-som-ett-nervgift/

En liten bit ner i denna text kan ni läsa vad professor Olov Lindahl skriver om fluorets farlighet:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/fluor.htm

Här har Margareta Lundström skrivit en väldigt bra och uttömmande text om hur farligt fluor är:

http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/06/23/har-du-last-vad-som-star-finstilt-pa-dina-barns-fluortandkram/

Här är en bra och uttömmande text om fluor i Sourze:

http://sourze.se/2008/11/07/vad-din-lakare-inte-berattar-for-dig—del-1__67372#.U2IMXr8azTo

Här är en bra och omfattande text om fluor på bloggen Karlzons:

http://karlzons.wordpress.com/2013/11/19/fluorering-ar-det-storsta-fallet-av-vetenskapligt-bedrageri-i-detta-arhundrade/

6 reaktion på “Tandhälsa

  1. Pingback: Kommentar för att bemöta beskyllningarna mot fluorfri tandkräm | Tobias Lindberg

  2. Pingback: SVT fortsätter fluorpropagandan | Tobias Lindberg

  3. Pingback: Världsledande expert – Fluor är giftigt! | Tobias Lindberg

    1. admin Inläggsförfattare

      Hej! Tack för din viktiga fråga, jag hade glömt att motivera detta och därför har jag nu uppdaterat texten om varför man inte bör svälja Lugol’s Iodine. Så det är bara att läsa om det uppe i texten. /Tobias

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *